Foto: din surse deschise
Odinioară, anvelopele erau albe
V-ați întrebat vreodată de ce anvelopele mașinilor, motocicletelor și ale altor vehicule sunt negre când cauciucul este alb în mod natural? De fapt, nu a fost întotdeauna așa, scrie IFL Science. Potrivit reprezentanților faimosului producător de anvelope Bridgestone, în trecut, anvelopele auto erau într-adevăr albe. Dar la un moment dat au început să adauge funingine pentru a crește rezistența la uzură a cauciucului.
„Negrul de fum este practic carbon pur (97%). Se formează în timpul arderii incomplete a produselor petroliere în condiții controlate, când nu există suficient oxigen pentru a produce produsele obișnuite de ardere (apă și dioxid de carbon). Are aspectul unor granule negre mici sau al unei pudre negre fine și poate fi adăugat cauciucului, plasticului, cernelii de tipar și anvelopelor”, se arată în material.
Asociația internațională a negrului de fum afirmă că în fiecare an se produc aproximativ 8,1 milioane de tone metrice de această substanță. Adăugarea sa la cauciuc la fabricarea anvelopelor le poate face mai rezistente la căldură și abraziune.
Negrul de fum poate, de asemenea, să protejeze anvelopa împotriva radiațiilor ultraviolete și a ozonului – care, de asemenea, pot provoca o uzură suplimentară a cauciucului.
Conform Goodyear Motors, este puțin probabil ca anvelopele la care producătorii nu adaugă negru de fum să reziste 8.000 de kilometri. Astfel, majoritatea șoferilor ar trebui să cheltuiască bani pe un set nou de anvelope o dată sau chiar de două ori pe an.
„Includerea funinginii face, de asemenea, ca compușii de cauciuc utilizați în anvelope să fie mai conductivi din punct de vedere electric. Acest lucru evită încărcătura statică care, în caz contrar, se poate acumula și poate provoca șocuri electrice. Un alt beneficiu, mai estetic, al adăugării de negru de fum este acela că facilitează menținerea curățeniei anvelopelor – sau, poate mai exact, ascunderea decolorării și a murdăriei pe care acestea le pot lua de pe drum”, spun autorii.